onsdag, juni 03, 2009

Tiden - er den virkelig her? (Essay)

Ja, da var det tilbake på skolebenken nok en gang. Dagen består bare av historie og det er ca 30 min igjen. Idag, imotsetning til veldig ofte ellers, har jeg faktisk fått med meg noe og lært litt. Jeg er imponert over både læreren og meg selv.
Dagen idag har vel ikke akkurat vært den beste, men ey - alle har vel en dårlig dag iblant?
Jeg tror forresten jeg må følge med igjen. Historielæreren er skummel.. o.o
Jeg poster med en stil jeg skrev engang som jeg liker litt. Gi tilbake melding'a.


Tiden – er den virkelig her?
Hva er tid? Noen sier at tid er penger, andre mener at tid kun er sekunder, minutter, dager og uker. Men kan man egentlig si bestemt hva tid er, eller er det opp til hvert enkelt individ å bestemme?

Nesten alle mennesker i dag klager over at de har for lite tid, at døgnet skulle hatt mer enn 24 timer. Spør du noen om å gjøre noe for deg får du bare til svar: ”Har ikke tid.” Er det slik en verden vi vil leve i? Hele tiden stresse rundt og jobbe for å få en bedre tid i fremtiden, men glemme å leve tiden som er akkurat nå? Unge i dag har hastverk med å vokse opp og bli voksen for ”da blir alt så mye bedre”, mens voksne og gamle sitter og ønsker de kunne bli yngre igjen fordi ”da var alt så mye bedre”. Hva med å leve i nuet? Kanskje det er den beste tiden?
Noen mennesker vil gå tilbake i tid for å endre på ting eller oppleve akkurat den tingen på nytt. ”Om jeg bare kunne stilt tiden tilbake og endret på det så ville alt vært så mye bedre”. Ville det egentlig det? Kanskje det var en mening med at den tingen skjedde akkurat da. Kanskje er det en mening med at vi ikke kan skru tilbake tiden.
Andre mennesker ønsker å gå frem i tid, kanskje for å gjøre noe de gleder seg til? Men tiden er her bare akkurat nå, det øyeblikket som nettopp var er historie. Tiden kommer ikke tilbake, og du kan ikke nå tiden som kommer.
Noen tenker at tiden er evig. De tenker ikke på at en dag er alt slutt. Hva med å leve tiden nå, som den var den siste? Noen tror de har så god tid på seg til alt. Hva med å ta sjanser i livet, og leve livet i dag? Tiden handler om et liv, livet handler om å ta sjanser og nyte tiden. Lev livet i dag, og bruk den tiden du har. Den kommer ikke tilbake.

2 kommentarer:

Anonym sa...

noen ganger er du dyp Anita:D
men også veldig fornuftig

Anonym sa...

Likte essayet ditt ;D

btw, fått ny blogg, www.conniinnoc.wordpress.com